- De Zweedse batterijproducent Northvolt werkt samen met houtpulpproducent Stora Enso aan een accu voor elektrische auto’s op basis van Scandinavisch hout.
- De twee partijen vonden een manier om hout zodoende te bewerken om er een lignode van te maken, een anode op basis lignine die uit hout wordt gehaald.
- De ontwikkeling maakt het mogelijk om de grondstoffen voor de batterijproductie grotendeels uit Europa te halen, wat het geheel duurzamer en goedkoper maakt.
- Lees ook: Waarom hittegolven slecht kunnen zijn voor de batterijen van elektrische auto’s
Zweedse batterijfabrikant Northvolt ziet kans om bepaalde grondstoffen die nodig zijn voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s, uit duurzame bron te halen. In dit geval wil het de anode niet van uit China afkomstig grafiet maken, maar van hout uit Scandinavische bossen.
Vanzelfsprekend kan de anode in een lithium-ion batterij niet zomaar door een plankje worden vervangen. Er zitten wat stappen tussen voordat het hout in een anode verandert. In de cellen van hout zit lignine, een bindstof die voor de stevigheid van het materiaal zorgt. Als dat gewonnen en bewerkt wordt, kan er een zogenoemde lignode van gemaakt worden. Dat is een op lignine gebaseerde anode van harde koolstof.
Northvolt maakt deze Lignode niet zelf, maar laat dat over aan de Fins-Zweedse houtpulpproducent Stora Enso, waarmee het een ‘joint development agreement’ heeft afgesloten.
Stora Enso draait op dit moment een productielijn als pilot. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Northvolt de lignode afneemt en deze verwerkt in een batterijcel van eigen ontwerp.
Zweedse batterij: alle grondstoffen komen uit de EU
Als het de twee bedrijven lukt om de op hout gebaseerde batterij ook daadwerkelijk op schaal te produceren, moet de productie een stuk goedkoper en duurzamer zijn dan nu. Northvolt zei afgelopen week in een verklaring dat dit vooral komt doordat alle benodigde grondstoffen afkomstig zijn uit Europa. Daarmee wordt de afhankelijkheid van China dus ook direct aanzienlijk beperkt.
Hoeveel er daadwerkelijk bespaard kan worden, laat het bedrijf niet weten.
Aangezien Northvolt het heeft over exclusief uit de Europese Unie afkomstige grondstoffen, is het aannemelijk dat kobalt ook in diens nieuwe op hout gebaseerde batterij niet meer voorkomt. Dit metaal wordt namelijk vrijwel alleen in Congo gevonden. Geen enkel Europees land staat in de top 12 van kobaltproducenten.
Kobalt wordt vaak in verband gebracht met kinderarbeid en werk dat gedaan wordt onder mensonterende omstandigheden. Het metaal is ook geen vereiste in batterijen, iets wat Tesla bewees met de introductie van de 4680-batterij.
De Zweedse batterijproducent kondigde eerder dit jaar ook een andere samenwerking aan. Dit keer met automerk Volvo. De twee gaan vlakbij Gothenburg een gigafactory bouwen waarin ze genoeg batterijen willen produceren voor 500.000 elektrische auto's. De fabriek moet in 2025 de deuren openen en vanaf de eerste dag volledig klimaatneutraal opereren.
Volgend jaar gaat Northvolt ook een nieuwe gigafactory openen in het noorden van Zweden. Deze wordt gebouwd in samenwerking met Volkswagen. Hier zullen vooral de batterijen voor de luxere auto's van het merk van de band rollen. Volkswagen heeft een belang van 20 procent in het Zweedse bedrijf.